12 اکتبر 2023 - به خوبی مشخص شده است که نوشیدنی های گازدار "مملو از قند" مانند کولا، لیموناد و نوشیدنی های انرژی زا خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهند. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که یک قوطی یا بیشتر نوشیدنی گازدار در روز مصرف می کنند، 26 درصد افزایش می یابد. نوشیدنی های قندی به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهند و این می تواند منجر به خستگی و افزایش گرسنگی حتی در افراد بدون دیابت شود.

تاکنون، نوشابه های رژیمی بدون قند به عنوان جایگزین سالم تری در نظر گرفته می شدند. در حالی که نوشیدنی های شیرین به طور کلی برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع است (به جز در موارد اضطراری که سطح قند خون آنها افت می کند و باید به سرعت افزایش یابد)، تصور نمی شود که نوشیدنی های رژیمی برای دیابتی ها یا افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، خطری ایجاد کند.اما، اکنون شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در نوشیدنی‌های رژیمی (و برخی غذاها) استفاده می‌شوند، بر سطح قند خون ما تأثیر می‌گذارند، مقاومت به انسولین را بدتر می‌کنند و فلور روده ما را تغییر می‌دهند.

دکتر آویناش هاری نارایانانسرپرست بالینی در آزمایشگاه پزشکی لندن، می‌گوید: این واقعیت که بسیاری از نوشیدنی‌های رژیمی می‌توانند علائم را برای افراد مبتلا به دیابت تشدید کنند، و همچنین بر افرادی که به دیابت مبتلا هستند اما تشخیص داده نشده‌اند، تأثیر شدیدی بگذارد، خبر بدی است.

به طور فزاینده ای، بیماران دیابتی و افرادی که مراقب سلامتی خود هستند به نوشیدنی های بدون قند روی آورده اند. با این حال، تجزیه و تحلیل ما از آخرین تحقیقات نشان می دهد که ساخارین و سوکرالوز احتمالا سطح قند خون یا گلوکز را افزایش داده و بر میکروبیوم روده( مجموعه ارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند) تأثیر منفی می گذارند. محققان دانشگاه جان هاپکینز گروه های تصادفی از افراد سالم و غیر دیابتی را آزمایش کرده و دریافتند که سطح قند خون شرکت کنندگانی که ساخارین و سوکرالوز مصرف می کردند، افزایش قابل توجهی یافته است.

محققان کشف کردند که این شیرین کننده ها سبب بروز تغییراتی در باکتری های موجود در روده و دهان می شوند. تغییراتی نیز در نمونه های خون این افراد مشاهده شد. در واقع، تغییرات متابولیت ها در خون افرادی که ساخارین و سوکرالوز مصرف می کردند، مشابه با تغییرات در متابولیت های خون افراد مبتلا به دیابت یا بیماری های عروقی بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که برخی از شیرین کننده های غیر مغذی که معمولاً مصرف می شوند، ممکن است از نظر فیزیولوژیکی در انسان بی اثر نباشند. تغییرات میکروبیوم روده می تواند باعث افزایش قند خون شود و توانایی بدن برای تنظیم موثر سطح گلوکز را مختل کند.

این یافته به شدت با یافته های مقاله ی منتشر شده در مجله Microorganisms در سال 2022 سازگار است. در این مقاله نتیجه گیری شده بود که مصرف سوکرالوز می‌تواند باعث ایجاد دیس‌بیوز روده (عدم تعادل باکتریایی در روده) و تغییر سطح گلوکز و انسولین در بزرگسالان جوان سالم شود.

نگرانی، فقط شیرین کننده های ساخارین و سوکرالوز نیستند که در دست بررسی هستند. دو کارآزمایی اخیراً گزارش شده در Nutrition Reviews نشان داده اند که مصرف یک شیرین کننده محبوب دیگر، به نام آسپارتام، ممکن است بر غلظت قند خون، انسولین و هورمونی به نام پپتید 1 شبه گلوکاگون که اشتها را کاهش می دهد و انسولینی آزاد می کند، تاثیر بگذارد.

علت ریشه ای برخی از این نتایج هنوز مورد بحث است. تحقیقات جالبی که در مجله پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه در سال 2020 منتشر شد، این احتمال را بررسی کرد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی منجر به آزادسازی اشتباه انسولین از پانکراس به دلیل طعم شیرین آنها شود. این باعث افزایش سطح انسولین در خون ما می شود و در نهایت منجر به کاهش فعالیت گیرنده به دلیل مقاومت به انسولین می شود.

اکتشافات هشداردهنده مانند آخرین یافته‌ها در مورد شیرین‌کننده مصنوعی تاکید می‌کند که چرا افراد دیابتی به آزمایش خون منظم و دقیق هموگلوبین A1c، نیاز دارند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-sweeteners-affect-gut-biome-blood.html